Kennisbank

Zoek hier een klacht en wij geven de meest voorkomende oorzaak. Gebruik de zoekfunctie rechts bovenaan deze website. Let op: Alle hier genoemde zaken zijn een greep uit onze ervaringen. Die zelfde ervaring leert dat er bijna nooit een auto of motor op dezelfde manier verslijt of ouder wordt. Met andere woorden: Een goede diagnose is altijd maatwerk. Neem bij twijfel altijd contact met ons op. Is dit buiten openingstijden, gebruik dan het contactformulier op de website. We beantwoorden dit altijd zo snel als redelijkerwijs mogelijk.

Storingen zijn enigszins alfabetisch geordend. Snel iets vinden? Gebruik de zoekfunctie.

Afslaan van de motor (benzine)

  • Problemen met de ontsteking, oude bougie’s
  • Schade aan bobine’s door oververhitting (vooral bij de penbobine’s)
  • Problemen met de bougiekabels, steenmarter schade?

Afslaan van de motor (diesel)

  • Brandstoffilter verstopt
  • Vervuilde of versleten verstuiver
  • Brandstofpomp verstopt of hapert

Hoog brandstofverbruik (benzine en dieselmotoren)

  • Bandenspanning te laag. Denk hierbij ook aan niet werken van het TPMS (bandenspanningscontrolesysteem)
  • Niet alle remmen komen geheel vrij
  • Verstopt luchtfilter of vervuilde MAP en/of lambdasensor
  • Vervuiling van injectoren. Nieuwe brandstof bevat bio-ethanol componenten waardoor regelmatig laten reinigen van injectoren en brandstofsysteem noodzakelijk is geworden. Heeft u de auto bij Dorpsgarage Nieuw-Buinen in onderhoud, dan wordt bij elke onderhoudsbeurt de Fortee brandstofreinigen aan de tankinhoud toegevoegd waarmee een hoop storingen kunnen worden voorkomen.

Mist motorvermogen (benzine en dieselmotoren)

  • Met brandend storingslampje (MIL): verstopte EGR-klep, vervuilde uitlaatgassensor (lambdasensor), vervuild brandstoffilter
  • Zonder brandend of met af en toe brandend storingslampje (MIL): luchtmassameter, lambdasonde of overige sensoren vervuild, turbo defect of laaddruk te laag als gevolg van lekke intercoolerslang
  • Zonder brandend storingslampje (MIL): Haperende EGR-klep, vervuild brandstoffilter, foutieve waardes vanaf diverse sensoren, vervuilde of versleten injectoren
  • 1 of meerdere remmen komen niet geheel vrij of 1 of meerdere banden zijn niet op de juiste bandenspanning.

Schakelproblemen

  • Automaten: zie hiervoor onze speciale website met betrekking tot het spoelen en reinigen van automatische transmissie’s
  • Handgeschakeld: Slijtage van de koppeling, maar ook speling op het schakelmechanisme of slijtage of schade aan de hydraulisch bediende koppelingen en het tweemassavliegwiel kunnen roet in het eten gooien. Denk ook aan niet tijdig ververste remvloeistof; aangezien dit bij steeds meer moderne auto’s ook gebruikt wordt om de hydraulische koppeling te bedienen is op tijd verversen van de remvloeistof / koppelingsvloeistof een absolute aanrader.

Trilling / Trillingen / Vibraties / Gerammel

  • Tijdens het rijden in het stuur, achteruitkijkspiegel of stoelframe tussen de 75 en 135 km/uur: Onbalans in 1 of meer wielen en/of banden of de aandrijflijn. Voor motorfietsen met cardanaandrijving het cardan controleren op slijtage en speling.
  • Tijdens remmen in het stuur, de spiegels of stoelframe: Slingering in remschijf door slijtage of verkeerde uitlijning van de remschijf ten opzichte van de naaf
  • Bij het rijden met een bepaald toerental, automatische versnellingsbak: Schade aan of foute montage van de schetsplaat / koppelomvormer
  • Bij stilstaand voertuig bij een bepaald toerental: Hitteschild van de uitlaat, katalysator of middendemper of einddemper of de ophanging van het uitlaatsysteem
  • Bij rijden met snelheden onder de 80km/uur over oneffenheden in het wegdek: wielophanging, stuurkogels, fuseekogels en stabilisator op speling controleren

Weggedrag niet goed / zwalken / zoekend / licht gevoel in het stuur

  • Bij alle snelheden: Bandenspanning, type band, aanwezigheid run-flat banden waar geadviseerd, uitlijning van de wielstanden, conditie schokdempers en vering
  • Bij rijden met snelheden vanaf circa 80km/uur: staat en werking wielophanging, schokdempers en uitlijning
  • Bij rijden met lage snelheden of inparkeren: Speling op fuseekogels, stuurkogels en veerpootlagers controleren. Voor motorfietsen: Balhoofdlager controleren.

Praktijkverhalen in het kort – Hier publiceren we alles wat te kort is om in ons Blog mee te nemen maar wat wel de moeite van het plaatsen waard is. Vinden wij. Feedback geven? Graag! Gebruik het contactformulier.

 

Trillende remmen VW Up Seat Mii Skoda CitoGo

Bij herhaling kwamen er auto’s binnen met als klachten trilling in het stuur, trilling tijdens remmen, onbalans in de banden of met name onbalans in de voorbanden. Trillingen bij remmen of trillingen in het stuur worden altijd veroorzaakt door onbalans in de draaiende delen van de aandrijving. In het geval van de Seat Mii, VW Up en Skoda CityGo was de oorzaak bij meerder gevallen te wijten aan onbalans in de remschijven. Blijkbaar is het originele materiaal ook na vervanging steeds weer in staat krom te trekken. Als gevolg van de slingering in de remschijf ontstaat dan een vibratie die vooral wanneer er geremd wordt zich uit in een trillend stuurwiel.

Om hier vanaf te komen zijn – na het opmeten van de slingering in de remschijf en de naaf waar de remschijf tegenaan geschroefd zit – de remschijven herhaaldelijk vervangen. Eerst voor imitatie van de originele; er werd gekozen voor het gerenommeerde merk Brembo. Na enkele maanden kwamen de klachten echter weer terug. Hierop zijn de originele remschijven gemonteerd, nieuwe via de importeur geleverd. Ook deze gaven na enkele tijd te hebben gereden opnieuw dezelfde klachten.

Daarop kwam de klant bij Dorpsgarage Nieuw-Buinen met de vraag of wij hier iets mee konden. Na aanhoren van het verhaal hebben we de slingering in de remschijven zelf nagemeten, en dit was inderdaad buiten de toegestane tolerantie wat dan ook te merken viel tijdens het rijden en remmen met de auto.

Na demonteren van de remschijven hebben we ook de naven gemeten, deze waren 100% recht en vlak. Wat te doen? Wij hebben een set EBC remschijven en remblokken laten komen en gemonteerd. Deze remschijven zijn opgebouwd uit een andere staalsoort als het andere verkrijgbare materiaal, ook de remvoering op de remblokken bestaat uit een andere sinterlegering als de overige fabrikaten.

Na montage van deze speciale sets remblokken en remschijven rijdt de auto weer probleemloos, ook na een langere tijd blijft de hinderlijke trilling achterwege.

Dorpsgarage Nieuw-Buinen was al premium dealer van het succesvolle merk EBC remmen onder de naam BandenPunt, en zet dit dealerschap natuurlijk ook nu voort.

Meer info? Gebruik het contactformulier, bel of kom vrijblijvend langs in onze winkel.

 

 

9.1/10 - 180 beoordelingen